NAK BUAT BISNESS... JOM KLIK

SUKA BLOG INI?

ONE DROP PERFUMES

Followers

Thursday, 31 December 2009

Rahsia Solat Awal Waktu

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam.


Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi. Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum. Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud. Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (isyraq & dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor. Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman. Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan. Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya. Orang yang tengah sakit perut ceria tak ?

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif. Rahsia warna oren ialah kreativiti. Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ni jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu ...). Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah. Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam. Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la ...) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita. Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan. Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak. Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan. Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam. Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta dimana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan. Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus. Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam. Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya. Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh. Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di'kurniakan' syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini. Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hambanya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukannya. Adalah amat malang sekali bagi kumpulan manusia yang amat cuai dalam menjaga solatnya tapi amat berdisiplin dalam menghadiri kelas taichinya ..."



"JOM Seiring Sejalan"


Sunday, 27 December 2009

Teknik mudah penjimatan minyak kereta

Pemanduan Yang Peka (Drive Sensibly)
Elakkan pemanduan secara agresif (memecut, pecutan dan membrek secara melulu). Ia boleh menurunkan penggunaan minyak anda sebanyak 33% dengan kelajuan di lebuh raya dan 5% di sekitar bandar. Memandu dengan tenang. Memperlahan atau memecut akan menggunakan lebih banyak bahan api


Elakkan mengekori kenderaan lain. Bukan sahaja ia tidak selamat, tetapi jika menjejaskan penggunaan minyak anda, jika beliau memperlahankan kenderaan tanpa diduga. Apabila menghampiri kawasan berbukit, jika anda ingin memecut, lakukannya sebelum anda sampai bukit, bukan apabila anda sudah berada di bukit.

Awasi Had Laju (Observe the Speed Limit)
Penggunaan minyak biasanya akan meningkat dengan pantas apabila pecutan melebihi 100 km/j. Kebiasaan, anda boleh mengandaikan bahawa setiap 10 km/j selepas 100 km/j adalah seperti membayar tambahan 40 sen untuk seliter petrol. Pengawasan had laju adalah juga lebih selamat.

Hindari Berat Berlebihan (Remove excess weight)
Elakkan menyimpan barang-barang yang tidak perlu di kenderaan anda, terutamanya barang yang berat. Setiap 15 kg tambahan di kenderaan anda, ia boleh meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 2%

Elakkan Hidupkan Enjin Lama (Avoid Prolonged Warm up)
Elakkan memanaskan enjin kenderaan terlalu lama walaupun ketika waktu pagi yang dingin. 2 hingga 3 minit adalah memadai untuk pemanasan enjin.

Beli Minyak Ketika Waktu Sejuk (Buy Fuel at Cooler Times)
Beli bahan api ketika waktu sejuk - awal pagi atau lewat petang adalah waktu yang terbaik. Pada waktu-waktu ini gasolin adalah lebih tumpat. Elakkan mengisi minyak terlalu penuh atau sehingga tertumpah. Berhenti mengisi minyak selepas nozzle di pam minyak berbunyi "klik".

Gunakan Gear Tinggi (Use Higher Gears)
Perjalanan dengan kadar yang laju dengan menggunakan gear rendah boleh meningkatkan penggunaan minyak sehingga 45% dari yang sepatutnya. Kenderaan bertransmisi manual membolehkan anda menukar ke gear tinggi secepat yang mungkin, membolehkan anda menjimatkan minyak.

Tutup Cermin Tingkap (Keep Windows Closed)
Pastikan cermin tingkap ditutup terutama pada kelajuan lebuhraya. Tingkap yang terbuka boleh menyebabkan penambahan penggunaan minyak sehingga 10%

Secara Umum (General Advice)
Jangan tekan pedal minyak terlalu kuat. Tekanan yang lebih menyebabkan penggunaan minyak berlebihan. Untuk kenderaan transmisi automatik, pastikan gear diletakkan pada posisi "neutral" jika berhenti atau tidak bergerak. Penyelenggaraan kereta dan enjin juga penting. Pastikan penapis udara dibersihkan. Aliran udara yang tidak optimum menyebabkan penambahan penggunaan minyak.

Periksa Tekanan Tayar (Maintain Tyre Pressure)
Tekanan tayar yang kurang menyebabkan penambahan penggunaan minyak sehingga 35%. Periksa dan tetapkan tekanan tayar mengikut spesifikasi kenderaan anda sekurang-kurangnya sebulan sekali



"JOM Seiring Sejalan"


Friday, 25 December 2009

RONDA2 Petang

Petang semalam takde apa nak buat.... boring kat rumah jer... hubby ajak gi ronda2 kat Mid Valley. Sempat ambil foto2 ni... saja2... takde apa nak update...

Jom layan jer ler ye....


"JOM Seiring Sejalan"


MINUM PETANG...

Petang ni special request dpd hubby... nak pizza maggi..

JOM tengok2 foto.... ada selera... jom ler cuba sekali...



"JOM Seiring Sejalan"


HOW SMART IS YOUR RIGHT FOOT?

You have to try this please, it takes 2 seconds. I could not believe this! It is from an orthopaedic surgeon…………

This will confuse your mind and you will keep trying over and over again to see if you can outsmart your foot, but you can’t. It is re-programmed in your brain!

1. While sitting at your desk in front of your computer,lift your right foot off the floor and make clockwise circles.

2. Now, while doing this, draw the number ‘6′ in the air with your right hand. Your foot will change direction.

I told you so! And there’s nothing you can do about it! You and I both know how stupid it is, but before the day is done you are going to try it again, if you’ve not already done so.



"JOM Seiring Sejalan"


Thursday, 24 December 2009

LUNCH

Sebelum makan tengah... jom jamu buah dulu... semalam beli buah Pamelo.... manis & masam2 sikit... tapi tetap sedap...



Lauk tengahari lak, nor masak udang goreng telur, sambal telur ikan & sayur campur.

JOM layan tengahari sama2..



"JOM Seiring Sejalan"


Wednesday, 23 December 2009

JOM makan....

Ayam Kunyit Panggang

Sayur Tumis Rebung & Sawi



"JOM Seiring Sejalan"


Tuesday, 22 December 2009

Menu Hari ni...

Tengok ler menu nor hari ni, sayur tak payah masak sebab sayur lemak jantung pisang semalam ada lagi... jgn membazir tau...

Daging Goreng Cili Padi

Telur Ikan Goreng

"JOM Seiring Sejalan"


Monday, 21 December 2009

PEST CONTROL SERVICES

Projek besar-besaran hari ni..... nor memang dah tak tahan nak lap tahi2 cicak yg suka dok berak2 kat dalam rumah & kat luar.... geram betul.... hari ni atas persetujuan hubby, org2 pest control ni dtg rumah check anai2 sekali. Alhamdulillah, anai2 belum ada lagi, tapi dia org spray gak kat segala pokok2 buah mangga & bunga2 kat luar... Ambil masa 1 jam juga ler nak spray dalam rumah, keliling rumah serta atas bumbung rumah. Menurut pekerja ni, sekali spray ni boleh matikan segala semut, lipas, cicak serta bagus utk elakkan dpd anai2 juga. Kalau dah ada anai2 kat rumah, itu package lain pulak.

Pagi2 bila bangun jer mesti dok spray semut2... musim2 hujan ni semut2 ni datang balik. Nor ambil package utk setahun, dimana dia org akan dtg 6 kali setahun, every 2 months gitu. Harga berpatutan gak ler.... Harap2 lepas ni takde ler lagi semua ni...

JOM kita tengok dia org buat kerja......

Tengah spray kat depan rumah & keliling rumah....



Seorang spray kat dalam rumah.... setiap sudut kena spray... hmmmm bau nya ya allah.... sakit hidung....




"JOM Seiring Sejalan"


Fighting couple in Singapore

video

HAHAHAHHAHAH.... kalau dia ni wife mamat ni.... dah lama kena buku lima... baru jadi girlfriend boleh ler gitu. Tapi apa2 pun jangan gaduh kat tempat2 gini.... cari bilik.... pukul ler apa yg patut.


"JOM Seiring Sejalan"


MASAK2 lagi

Tengahari ni tak sempat nak makan bersama dgn hubby... sepatutnya standby hari ni, tapi kena call up.... aduhhh!!!... dah ler semalam baliknya lewat, hari ni mesti balik lewat gak... Apa2 pun nor doakan selamat dan dilindungi ALLAh swt hendaknya.

Nor tengah sibuk memasak masa hubby berkemas2 nak gi kerja, nasib baik ler pagi tadi heavy breakfast... hubby cium bau jer ler... katanya malam nanti dia balik makan. Menu nor hari ni sepatutnya kena goreng telur ikan tapi hubby kerja, dia yg suka makan telur ikan ni... nor dah simpan balik... itu kena jadi menu esok hari....tinggal goreng jer.

Selera nor hari ni nak makan jantung pisang di masak lemak putih & ayam masak taucu halia. Sapa2 rasa nak join sekali.... mai ler datang rumah..... hehheheeh, macam dekat jer kan.

JOM layan.....


Ayam Taucu Halia

Jantung Pisang Lemak Putih


"JOM Seiring Sejalan"


Sunday, 20 December 2009

NASI GORENG BUNGKUS

Lama nor tak update blog ni.... malam ni terasa nak catitkan sesuatu pulak. Tadi baru habis makan nasi bungkus ala2 nasi goreng petaya gitu... Nasi goreng simple jer, nor goreng dgn sausage dan cili padi. Nor makan dgn Aizah.... habis satu pinggan. Satu lagi nor utk hubby, nanti dia balik bole makan... Malam ni lewat lak hubby balik, keluar kerja lepas subuh pagi tadi.... risau gak nor sebab keadaan hujan yg tak berhenti2 lagi ni.....

Tengahari tadi nor tak masak sebab ada kenduri kat rumah jiran sempena hari ulangtahun perkahwinan yg ke 21 tahun Kak Zi serta harijadi anaknya. Ada majlis tahlil sekali... So, malam ni makan nasi goreng jer ler ye...

Apa2 pun layan foto ni dulu ye....



"JOM Seiring Sejalan"


Saturday, 19 December 2009

ZAMAN MENOPAUS

Melewati zaman menopaus adalah tempoh yang istimewa walaupun mungkin merimaskan bagi sesetengah wanita.

Meskipun ada yang menganggap menopaus sebagai pintu gerbang untuk penuaan, sebenarnya kehidupan selepas fasa ini boleh jadi lebih menyeronokkan kerana kini anda bebas daripada haid dan tidak perlu lagi risau kemungkinan hamil.

Adakah cara untuk melambatkan menopaus? Tidak, kerana menopaus adalah proses semula jadi yang akan dilalui setiap wanita apabila melewati usia 50-an. Ia berlaku secara sendiri.

Menopaus bukan penyakit untuk ditangguhkan kehadirannya. Biasanya ia berlaku pada lingkungan umur 50 hingga 55 tahun tetapi ada juga wanita mengalami menopaus awal atau menopaus pra matang (sebelum 40) akibat penyakit yang memaksa rahim mereka dibuang.

Bukan semua wanita alami gejala menopaus. Gejala menopaus mungkin menjelma dalam satu hingga dua tahun sebelum kitaran haid terakhir seperti:

# Sakit dan sengal badan

# Haid tidak menentu (terlalu banyak atau terlalu sedikit)

# Tahap kesuburan menurun

# Faraj menjadi kering

# Berasa panas dan berpeluh-peluh pada waktu malam (selaran kepanasan)

# Sukar tidur pada waktu malam

# Emosi berubah-ubah

# Kegemukan di pinggang

# Rambut gugur

# Payudara menjadi kendur dan kurang padat

Menopaus menjadi fasa perubahan dalam kehidupan seseorang wanita. Apabila umur bertambah, segala aspek fizikal berubah. Secara umumnya kita menjadi kurang aktif, kulit kering, kurang sensitif dan pergerakan mulai perlahan.

Ketika ini juga sesetengah wanita alami selaran kepanasan, emosi berubah-ubah, resah, kulit kering dan merah serta masalah ketika buang air kecil.

Perubahan ini adalah perkara normal bagi wanita menopaus yang sukar difahami lelaki. Dalam soal ini suami harus memberi lebih banyak sokongan kepada isteri kerana gejala dialami bukan disengajakan tetapi disebabkan perubahan hormon dalam badan.

Apabila memasuki umur menopaus, kebanyakan wanita tidak suka suami melihat badan mereka. Pada usia begini hubungan seks semakin jauh daripada fikiran. Kekurangan hormon estrogen memberi kesan kepada semua tisu, terutama kulit dan faraj.

Kulit menjadi kering, kendur dan kurang sensitif kepada sentuhan. Manakala faraj juga menjadi kering, kendur dan hilang keanjalan yang menyebabkan hubungan seksual menjadi tidak selesa.

Namun tidak ramai wanita bersedia membincangkan soal seks selepas menopaus secara terbuka kerana ia dianggap memalukan, kata Penasihat Kesihatan Seksual, Dr Terri Foran.

Tujuh daripada 10 wanita juga keberatan mengutarakan isu kekeringan faraj yang menjejaskan hubungan seks apabila bertemu doktor. Kebanyakannya menunggu doktor membuka mulut untuk membincangkan isu sensitif ini.

Soal selidik ke atas 997 wanita Asia mendapati 60 peratus mendakwa kurang berminat terhadap seks, alami kekeringan faraj (56 peratus), faraj terasa gatal (40 peratus) dan mengalami kesakitan ketika mengadakan hubungan seks (30 peratus).

Kurang faham terhadap masalah dihadapi isteri kadangkala membuatkan suami mula mencari ‘saluran lain’. Bagaimanapun ini bukan langkah bijak kerana ia hanya menambah ketegangan dalam hubungan yang dipupuk berbelas atau berpuluh tahun lamanya.

“Kurang hubungan seks bukan bermakna wanita tidak peduli kepada suami. Hubungan intim tidak hanya bersandarkan kepada aktiviti seksual. Banyak kajian menunjukkan kepuasan seksual banyak bergantung kepada keakraban sosial antara suami dan isteri.

“Kurang keghairahan untuk mengadakan hubungan seks dalam tempoh menopaus adalah perkara biasa. Di sini suami perlu memainkan peranan untuk menggerak atau menaikkan keinginan isteri.

“Jika kedua-duanya mengambil sikap ‘menunggu pasangan memulakan langkah’, hubungan seks akan menjadi sesuatu yang rutin dan membosankan.

“Dalam fasa transisi menopaus ini rasa ghairah wanita biasanya lebih perlahan dan mereka mungkin hanya merasainya selepas selesai mengadakan hubungan kelamin. Lebih jarang hubungan seks dilakukan, ia menjadi semakin tidak selesa kepada wanita.

“Walaupun anda tahu pasangan sayangkan anda, jangan amalkan sikap suka menduga pasangan. Ia ancaman besar kepada hubungan walaupun perkahwinan itu dibina berpuluh tahun lamanya. Ajak pasangan berbincang jika dirasakan ada sesuatu perkara yang tidak kena.

“Perbincangan, sentuhan, dakapan dan ketenteraman emosi serta minda sama penting dengan hubungan seks itu sendiri,” katanya pada Persidangan Obstetrik dan Ginekologi anjuran bersama Persatuan Menopaus Malaysia dan Schering Plough.

Hubungan seks di kalangan pasangan tua sama penting dengan pasangan muda. Justeru ia tidak boleh dipandang ringan kerana hubungan seks antara cara merapatkan ikatan pasangan dan mengekalkan rasa kasih saya yang dipupuk sejak awal perkahwinan.

Masalah kekeringan faraj boleh diatasi melalui beberapa cara, antaranya:

# Menggunakan pelincir berasaskan silikon atau minyak

# Menggunakan pelembap faraj polikarbonil. Penggunaan secara kerap dikatakan mampu meningkatkan pH dan kelembapan faraj

# Mendapatkan rawatan penggantian hormon (HRT). Walaupun ia selamat, masih ramai wanita bimbang menjalani rawatan ini kerana takut risiko kanser payudara. Bagaimanapun, menurut Dr Foran, kebanyakan pakar menyarankan terapi ini diambil dalam tempoh pendek iaitu kurang dari lima tahun (bagi dos tinggi). Jika dos diambil rendah, terapi ini boleh dilanjutkan lebih lama.

“Terapi penggantian hormon bukan hanya bertujuan meningkatkan hubungan seks tetapi ia mampu membuatkan wanita berasa lebih bertenaga, sihat dan cantik seperti sebelum menopaus.

“Malah lebih penting, banyak kajian menunjukkan HRT mampu mengurangkan risiko serangan sakit jantung dan mengekalkan kesihatan tulang.

“Bagi yang masih teragak-agak dan tidak tahu cara sesuai untuk anda, jumpa mana-mana pakar sakit puan untuk membincangkan perkara ini. Jangan biar ia berlarutan sehingga menjejaskan hubungan dengan suami dan kualiti hidup anda.

“Untuk mengekalkan kehidupan seks yang baik, anda perlu menjaga kesihatan; kerap bersenam; jaga makan; jaga saiz pinggang dan berat badan; kawal tekanan dan mendapat tidur atau rehat secukupnya,” katanya.

Beliau mengingatkan wanita supaya tidak mudah percaya dengan dakwaan pengamal perubatan alternatif, terutama jika mereka mengatakan ada kaedah untuk mengatasi masalah seksual wanita menopaus. Sebaik-baiknya rujuk dulu kepada doktor sebelum menggunakan sebarang produk sebagai langkah berjaga-jaga.

Menopaus bukan titik noktah untuk anda menikmati kehidupan baik dan menggembirakan. Ada wanita yang tampak lebih cantik, berseri dan yakin selepas menopaus. Semuanya bergantung kepada corak hidup yang anda pilih dan bagaimana anda mengharungi cabaran sebagai wanita berusia.

Malah bagi wanita yang alami ketidakselesaan gejala menopaus, beberapa saranan boleh dilakukan iaitu:

# Makan lebih banyak tauhu dan produk kacang soya. Ada pendapat mengatakan ia boleh membantu mengurangkan gejala selaran kepanasan. Walaupun kesahihannya masih diperdebatkan, kacang soya boleh merendahkan paras kolesterol dan mengurangkan risiko sakit jantung di kalangan wanita

# Makan banyak sayur-sayuran dan buah-buahan. Ia bukan saja mengandungi banyak vitamin, mineral dan serat, tetapi turut kaya dengan antioksidan untuk melawan tindakan radikal bebas yang merosakkan sel. Lebih penting, sumber makanan ini rendah lemak.

Bagi wanita menopaus, makanan berasaskan tumbuh-tumbuhan mengandungi bahan kimia dengan struktur seperti hormon estrogen, ia dapat membantu mengurangkan gejala ketidakselesaan akibat paras estrogen rendah di dalam badan.

Semakin meningkat usia, sistem penghadaman kita menjadi perlahan dan ini sebabnya ramai wanita mengalami masalah sembelit atau sukar buang air. Kandungan serat dalam sayur dan buah akan menjadi pelawas. Pada masa sama anda juga perlu minum banyak air kosong supaya proses perkumuhan menjadi lebih lancar

# Lebihkan minum air kosong atau jus buah (dengan sedikit atau tanpa gula). Jangan tunggu sehingga anda berasa dahaga untuk minum kerana pada usia begini sensitiviti terhadap rasa ‘dahaga’ semakin rendah, dan anda boleh mengalami masalah kekurangan air

# Kurangkan minum minuman mengandungi kafein seperti kopi atau minuman berkarbonat kerana ia mempunyai kesan diuretik yang akan memaksa anda kencing lebih kerap. Ini membuat masalah kekurangan air dalam badan semakin meruncing.

Bahkan sesetengah minuman berkarbonat boleh merendahkan kandungan kalsium dalam badan yang diperoleh daripada makanan dengan menyingkirkannya melalui air kencing

# Makan dalam kuantiti kecil tetapi kerap, tetapi pastikan kurangkan makan pada waktu malam. Kebanyakan wanita, tidak kira di Asia atau Barat, makan lebih banyak ketika makan malam dan mengambil sedikit makanan sepanjang siang, sedangkan pada ketika itu badan memerlukan banyak tenaga.

Ini menyebabkan badan menyimpan kalori berlebihan (daripada makan malam) sebagai lemak yang akhirnya menambah berat badan. Kajian menunjukkan pengambilan kalori individu yang makan banyak kali pada waktu siang tetapi dalam kuantiti kecil adalah lebih rendah

# Minum dan makan kalsium — Setiap wanita memerlukan antara 1,000 hingga 1,500 mg kalsium setiap hari yang boleh diperoleh daripada makanan, terutama susu yang diperkaya kalsium. Jika anda tidak suka susu, dapatkan bekalan kalsium harian daripada susu soya, pil kalsium dan sayur-sayuran berdaun hijau

# Sediakan snek menyihatkan untuk diambil di antara waktu makan. Ini termasuk buah-buahan, roti gandum penuh (kaya serat), yogurt rendah lemak, bijirin atau sekadar susu atau jus buah.

Pada usia begini kebanyakan orang kurang selera makan. Snek seperti disenarai di atas dapat membekalkan tenaga kepada badan dan mengawal paras gula darah dengan lebih baik. Elak makanan yang tinggi kalori kerana ia boleh menambah berat badan dan saiz pinggang!

# Bersenam, bersenam dan bersenam. Bersenam adalah ‘makanan’ untuk minda dan kesihatan keseluruhan badan. Bersenam sebelum, semasa dan selepas menopaus sangat penting untuk membantu anda mengharungi gejala menopaus dengan lebih baik. Ia membantu menurunkan paras gula, paras kolesterol dan memperlahankan kadar kehilangan jisim tulang.

Jadikan senaman sebagai keutamaan dalam hidup. Senaman dapat melancarkan aliran darah — bermakna badan menerima lebih banyak oksigen dan memperbaiki kebolehan badan untuk menyerap nutrien dengan lebih baik.

# Mulakan hobi atau aktiviti baru. Menopaus bukan bermakna penuaan tetapi ia melambangkan kematangan. Anda boleh menyumbangkan kemahiran dimiliki untuk kerja kebajikan atau aktiviti sosial setempat.

# Tetapkan sasaran hidup. Anda tidak pernah terlalu tua untuk mempunyai cita-cita atau sasaran. Ia membuatkan hidup anda terasa lebih bermakna dan meningkatkan semangat anda untuk berusaha mencapainya.

# Dekatkan diri dengan agama dan luangkan lebih banyak masa bersama pasangan dan keluarga. Kasih sayang, ketenteraman fikiran dan perasaan akan membuatkan seseorang tampak lebih cantik dan menarik.

# Buang konsep ‘saya mahu rehat atau bersara’. Sebaik anda menanamkan konsep ini dalam fikiran, ketika itulah proses penuaan akan menjadi lebih cepat!

Gejala
> Sakit dan sengal badan
> Haid tidak menentu (terlalu banyak atau terlalu sedikit)
> Tahap kesuburan menurun
> Faraj menjadi kering
> Berasa panas dan berpeluh-peluh pada waktu malam (selaran kepanasan)
> Sukar tidur pada waktu malam
> Emosi berubah-ubah
> Kegemukan di pinggang
> Rambut gugur
> Payudara menjadi kendur dan kurang padat

"JOM Seiring Sejalan"


Thursday, 10 December 2009

TIPS: Penjagaan Payudara Wanita


Wanita! Jagalah buah dada anda

Marilah berkongsi beberapa tips tentang cara menyihatkan payudara anda. Di antara beberapa rahsia dan petua untuk menjaga kesihatan dan kecantikan payudara anda adalah;

1. Lakukan pemeriksaan
Melakukan pemeriksaan payudara sendiri secara rutin. Setiap wanita sebaiknya memeriksa payudaranya sendiri, paling tidak sebulan sekali pada tarikh yang sama, apabila tiada haid. Bagi yang masih mendapat haid, waktu terbaik memeriksa payudara iaitu beberapa hari setelah berakhirnya masa haid, setiap bulan. Ketika itu payudara sudah kembali lembut. Jika terdapat sebarang perubahan, anda disarankan berjumpa doktor.

2. Pembedahan
Elakkan melakukan pembedahan payudara jika sekadar untuk membesarkan ukurannya. Kecantikan wanita bukan sekadar terletak pada aset ini sahaja, tetapi terletak pada 'hatinya'.

3. Senaman
Lakukan senaman dan perawatan payudara secara sendirian iaitu senam payudara dan yoga. Salah satu cara melatih otot pektoral adalah dengan menekan kedua telapak tangan separas dagu pada dinding (seperti posisi mendorong), arahkan pandangan ke langit, tahan beberapa detik, kemudian lepaskan. Ulangi latihan ini sampai 10 kali. Latihan ini boleh dilakukan ketika anda berada di bilik mandi. Rasakan tarikan pada otot pektoral ketika anda menggerakkan kepala ke atas. Kegiatan mengankat dan menurunkan bahu, apabila dilakukan berulang-ulang, dapat memperkuatkan otot dada.

Jika senaman yoga menjadi pilihan, mula-mula tenangkan fikiran, mulai dengan dalam posisi yoga. Depakan kedua lengan separas bahu. Gerakkan dengan lembut lengan kanan ke atas dan lengan kiri ke bawah. Kembalikan posisi lengan hingga sejajar dengan bahu. Rehat kira-kira 5 saat. Kemudian ganti posisi, lengan kiri ke atas dan lengan kanan ke bawah. Lakukan gerakan tersebut masing-masin 10 kali.

4. Urutan
Mengurut payudara dengan minyak aroma terapi, dapat menjaga keanjalan payudara. Urutan baik untuk merangsang sirkulasi darah. Caranya lakukan urutan ke arah luar, ke bawah dan ke arah dalam, kemudian mengikuti aliran getah bening ke arah ketiak, ke bawah tulang selangka dan ke arah tulang dada. Dibandingkan dengan masker dan krim yang disapukan, penggunaan minyak aroma terapi adalah lebih efektif kerana urutan akan lebih mudah meresap ke dalam kulit, mengalir dalam darah, kelenjar susu serta menyusup ke seluruh tubuh.

5. Bersihkan payudara
Payudara yang sihat adalah payudara yang bersih. Perhatikan kebersihan puting yang merupakan tempat keluar air susu, sekaligus kelenjar minyak yang berfungsi untuk melicinkan puting dan arela, agar tidak kering dan kulitnya tidak pecah. Gunakan kapas yang sudah dibubuhi minyak zaitun untuk membersihkan sisa kelenjar iaitu kelenjar minyak yang sering melekat pada puting.

6. Penggunaan Coli
Gunakan baju dalam atau coli yang sesuai dengan anda dan bukannya sekadar melekap di situ sahaja. Seelok-eloknya memakai coli yang sesuai mengikut saiz payudara, iaitu sepanjang tempoh kehamilan dan waktu menyusu anak.

7. Penyusuan
Sekiranya menyusukan anak, letakkan posisi bayi dengan betul dan selesa agar ia tidak terlalu menarik payudara. Terdapat masalah dalam tempoh penyusuan, ia termasuk bengkak buah dada. Cara mengatasi masalah itu, perah payudara perlahan-lahan untuk melembutkan terlebih dahulu sebelum menyusu atau tuam air suam untuk melegakan kesakitan.

Kelebihan menyusukan anak dapat menghindarkan dari penyakit barah payudara, barah ovari dan membantu mengecutkan rahim kembali kepada asal (selepas bersalin).

8. Ramasan
Elakkan pasangan anda membuat ramasan payudara (sewaktu melakukan hubungan seksual) dengan menolak ke kanan atau ke kiri terlalu kuat. Ini adalah kerana perlakuan sebegini kerap boleh membuatkan payudara anda kendur lebih cepat.


"JOM Seiring Sejalan"


Tuesday, 8 December 2009

AYANG VS ABANG SAPE YANG BETUL SAPE YANG SALAH...!!!

Abang vs Ayang.... Saper yang salah agak2nya..

Memula skali ayang anto kat abang?

Dear abang,
Ayang nak mintak kebenaran abang untuk bawa anak-anak balik ke kampung. abang tak perlu hantar ayang sebab ayang mampu untuk bawa anak-anak ke kampung musim cuti sekolah ni dengan bas.. abang jagalah diri abang dan kereta abang baik-baik... cuma ada perkara yang ingin ayang luahkan disini... kereta baru abang tu mahal.. harga mencecah 100k barangkali.. sebab tu abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang... sampaikan abang dah terlena dalam kereta abang tu sejak abang beli 3 bulan yang lalu dah masuk 3 malam... abang sayangkan kereta abang lebih dari ayang, nak tau ngape?


Harga kereta abang tu lebih mahal dari wang hantaran yang ayah ayang letakkan masa kita kahwin dulu.. cuba hantaran ayang lebih mahal dari harga kereta abang?


Tiap-tiap pagi abang mesti gosok kereta abang, nak nampak berkilat..tapi ayang nak dapat kiss g.morning pun susah


Sejak beli kereta tu, sebulan sekali macam-macam aksesori abang beli kat kereta, ayang nak dapat hadiah besday setahun sekali pun susah..


Kereta sebulan sekali abang servis, abang kata kena jaga maintainance. ..ayang nak dapat pi salon setahun sekali pun susah...


Kereta abang make up lawa-lawa.. tapi kalau ayang make up lawa-lawa abang kata ayang tak sedar diri kereta abang bagi makan minyak mahal-mahal cecah 100 setin pun ada, ayang nak makan pizza sekeping jer masa mengidam anak kedua kita abang kata ayang mengada-ngada.


Kereta abang kalau anak-anak sentuh sikit bodynya abang marah anak macam nak makan, ayang jatuh longkang besar boleh abang gelak


Paling menyedihkan. .. ayang tanya ngape tidur dalam kereta? abang jawab takut orang curi kereta abang.. kalau ayang kena curi??


Ayang nak balik kampung dulu.. anak-anak nak jumpa atuk dengan nenek depa.. tak nak naik kereta abang takut calar.. ayang calar takpe.. jaga diri elok-elok, sarapan ayang dah sediakan. ayang pi tak lama sekolah bukak ayang balik lah dengan anak-anak.. pesanan ayang..


ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU MASAKKAN MAKAN KESUKAAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU BASUHKAN PAKAIAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU GOSOKAN KEMEJA ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU SIAPKAN AIR MANDI ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU KEMASKAN RUMAH ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU URUT-URUT BADAN ABANG
ABANG SURUHLAH KERETA ABANG TU TEMANKAN ABANG TIDUR


Love,
ayang




ni abang lak bagi....

Dear Ayang,
Bukanlah abang sayang keta tu lebih dr ayang.. tapi ayang kene faham keta tu keta bos abang. Nanti kalau ilang sapa nak ganti.. ayang abang suruh keja ayang xnak, ayang kata nak dok umah jaga anak,nak siap kan sarapan nak kemas umah tapi ayang tiap2 hari bgn tido kul 12.. macam mana nak wat keja umah...

Cuba lah ayang pk mana x abang tido dalam keta... abang balik keja lambat skit ayang dah kunci pintu..bukan nye abang gi foya2 kan abang gi keja...lagi satu pasal piza yang ayang ngidam tu.. ayang nak piza yg di oder dr
jepun.. mana lah abang ada duit nak oder.. abang nak bg apam balik yg jual kat depan ofis abang ni ayang xnak, ayang nak jugak piza dr jepun.. nasib baik abang x belikan kalau x anak kedua kita tu mesti muka cam doremon..ish xnak laa abang..

Pasal hadiah kan abang dah belikan tapi abang sembunyi kan kat dapur.. ayang yang tersalah buang ingatkan sampah... tulah abang suruh kemas umah tu ayang kata umah kita dah bersih tapi hadiah dgn sampah pun dah jadi serupa jek...hadiah tu mahal tau abang beli untuk ayang..
Sebenarnye abang sayang ayang lebih dr keta tu wlau pun hantaran masa kita kawin cuma rm8k..ayang x tau bpe kali abang turun naik bank nak wat loan rm8k..tapi demi ayang abang wat jugak..
sbb masa tu ayang kalau mekap mmg sebijik maya karin.. tapi sejak ayang wat rebonding 3 tahun lepas setiap kali ayang mekap abang terbayang lak muka pontianak dlm citer phsm.. bukan ayang x cantik tapi kening ayang tu gi cukur wat per.. walau pun abang selalu cukur janggut abang tapi ayang xyah laa nak cukur kening ayang tu....pasal morning kiss tu, ayang bangun pun dah tengahari nak morning kiss cam mana.. dah laa ayang.. abang malas nak citer..

Tapi abang nak bg tau jgk kat sini ayang tetap no 1 dlm hati abang..nanti kalau naik bas tu bebaik.. ayang nak balik kpg abang izinkan Cuma jgn lupa kim salam kat mak ayah kat sana .. kalau ada gulai tempoyak ke nanti jgn lupa bwk balik skit..


Kalau ada lembu terlepas ke ayang xyah laa susah2 gi kejar lembu tu... biar jek.. nnti abang balik kpg abang kejar kan ..bukan apa takut lembu tu tanduk ayang nnti bukan stakat calar jek silap2 leh masuk hspital. abang kene tanduk xpe..

Jaga anak2 baik2 jgn bagi diorang main kat sungai musim2 banjir ni.. nak dpt anak bukan senang takut nnti ayang ngidam lagi piza jepun lak lagi haru.. baik jaga jek yg dah ada tu..ayang pun jaga diri baik2.. jgn sampai jatuh longkang lagi.. hehe.. abang mmg xnak ketawa masa tu tapi nak wat cam mana ayang jatuh kepala dulu yang masuk longkang...dah laa rambut ayang masa tu baru lepas rebonding.. mmg abang ketawa...hahahhahah ahahha

Love,
Abang




"JOM Seiring Sejalan"


Monday, 7 December 2009

Punishes rapists - 16 strokes of the rotan

video

"JOM Seiring Sejalan"


Sunday, 6 December 2009

Rahsia Perwatakan Disebalik Kuku

Rahsia Perwatakan Melalui Bentuk Kuku, Bentuk kuku kita memiliki makna yang berbeza. Bagaimanakah bentuk kuku kawan baik, pasangan atau diri anda? Kenalilah wataknya...

1. Kuku yang baik, rapi dan indah :
Menunjukkan watak orang yang halus perasaannya. Bentuk kuku seperti ini jarang dimiliki orang yang bertubuh besar dan kuat.

2. Bentuk kuku pendek tetapi lebar :
Biasanya orang yang memiliki kuku yang seperti ini memiliki sikap yang praktis dan cekap dalam ilmu, otaknya cerdas dan ingatannya tajam. orang yang memiliki kuku yang seperti ini sukakan muzik dan lagu.

3. Bentuk kuku yang agak panjang dan berwarna pucat :
Menunjukkan orang tersebut terlalu banyak rancangan dan cakap, tetapi tidak membuat sebarang kerja sehingga sering mengelamun melayani perasaan. Ia juga agak malas dan kalau ia melakukan sebarang kerja sering dalam keadaan ragu-ragu.

4. Bentuk kuku sedang dan warna merah sedikit :
Menunjukkan pemiliknya mempunyai motivasi yang baik dalam pekerjaan, selalu menjaga kebersihan dan memiliki rasa persaudaraan yang tinggi.

5. Bentuk kuku bersegi tetapi rata :
Biasanya orang ini memiliki sifat yang kurang pandai bergaul, sedikit kewibawaan, tidak mudah menjadi kaya dan kurang pengetahuan.

6. Bentuk kuku langsing :
Orang yang memiliki bentuk kuku ini biasanya halus budi pekertinya tetapi sering merasa was-was, mudah ditimpa kesialan dan kurang berwibawa.

7. Bentuk kuku panjang bulat berwarna kuning :
Bentuk kuku seperti ini menandakan pemiliknya orang yang jujur, sabar, pandai, tinggi darjatnya dan boleh hidup mulia dengan anak isterinya.

8. Bentuk kuku runcing kebawah atau seperti biji timun :
Menunjukkan orang yang memiliki kuku seperti ini sering was-was, bodoh, mudah diserang penyakit, mudah terkejut dan tak kuat bekerja.

9. Bentuk kuku runcing tetapi besar dan tebal :
Biasanya orang yang memiliki kuku yang seperti ini memiliki sifat keras dengan pendiriannya, sering berpindah randah tempat tinggalnya, suka berjalan jauh dan suka berkahwin atau suka bertukar pasangan hidup.

10. Bentuk kuku bersegibahagian bawah sedikit runcing :
Menunjukkan orang yang memiliki kuku seperti ini tidak memiliki kewibawaan, bodoh dan kalau bekerja hanya diperingkat rendah sahaja.

11. Bentuk kuku besar dan banyak garisan :
Biasanya orang yang memiliki kuku yang seperti ini biasanya akan menjurus pada susah dan sering berdepan dengan bahaya. Tetapi garisan tersebut tidakselama- lamanya kelihatan di kuku. Kalau garis tersebut sudah hilang dan kelihatan bersih menandakan orang itu akan memperolehi berkat.

12. Bentuk kuku yang banyak seratnya (serabut) :
Menandakan jika orang tersebut sering ditimpa kesusahan jauh dari sanak keluarga boleh mati disebarang tempat.

13. Bentuk kuku seperti kikir :
Bila seseorang memiliki bentuk kuku seperti ini menandakan kemungkinan orang itu akan memperolehi halangan yang besar atau akan memperolehi bahaya.

14. Kuku yang banyak titik-titiknya dibahagian bawah kelihatan hitam :
Kedudukan kuku seperti ini memberi suatu petanda bahawa orang tersebut dalam situasi bahaya besar yang boleh juga membawa kematiannya.


"JOM Seiring Sejalan"


Saturday, 5 December 2009

ENGKAU TERBAIK UNTUKKU

Received email from friend....

~Noorhodza~

" Aslina, sudah berapa tahun awak berkahwin, " tanya Sybil, guru Bahasa Inggeris berbangsa Cina.

"Emm..sudah masuk tahun ketujuh, kenapa ? " Saya menjawab dan berbalas tanya pula.
"Awak hati-hati. Biasanya, ramai pasangan yang berpisah pada usia keenam dan ketujuh perkahwinan mereka." Katanya sinis tanda mengusik.
"Alamak Sybil, cuba awak rasa mulut awak, "saran saya tiba-tiba. "Why?"Sybil tertanya-tanya.
"Kalau masin mulut awak tu, susahlah saya." Sybil menyambut dengan ketawa.

Gurauan ada kalanya tersirat kebenaran. Berapa ramai pasangan suami isteri hari ini yang bercerai di usia perkahwinan yang masih muda. Mereka menyatakan semuanya Takdir Tuhan, berpisah lantaran tiada lagi persefahaman. Ikatan suci yang bermula dengan kasih dan cinta, berakhir dengan sengketa dan buruk sangka.

SUATU PERJALANAN

"Tanggungjawab suami selain memberi nafkah dan mencari rezeki, jangan lupa bimbing anak dan isteri. Kalau suatu hari berlaku selisih faham, jangan cepat menuding jari. Duduk berbincang dan cari kata sepakat. Tiada bumi tak ditimpa hujan." Teringat pesan ayah di suatu petang.


"Ayah dulu bila arwah mak mula bising bersuara, ayah tak balas dengan kata-kata. Ayah keluar hidupkan motor, pergi ke Behrang cari mee goreng mamak. Bila sampai saja di rumah, ayah hulur pada arwah Mak, muka yang tadi masam terus tersenyum riang. Suami kena tahu kesukaan isteri, supaya mudah memujuk hati," ayah menambah berkongsi pengalaman selama 41 tahun bersama arwah Mak.

Persefahaman antara suami dan isteri bukan boleh dicapai sehari dua. Ia merupakan satu perjalanan sepanjang usia perkahwinan. Cabaran dan dugaan pastinya tidak sama, di awal, pertengahan dan di hujungnya. Justeru, sikap saling memberi dan menerima sangat perlu dipupuk dan dibaja. Memberi kelebihan diri untuk saling melengkapi. Menerima kekurangan untuk saling menginsafi, suami mahu pun isteri bukanlah manusia sempurna.


SILAP ISTERI

Kesilapan isteri bermula apabila melupakan kebaikan suami kerana benci dengan sikapnya yang tidak menyenangkan hati. Silap menjadi dosa andai keistimewaan suami orang yang sering dibicara. Keburukan suami dijaja, atas alasan minta nasihat rumahtangga. Tapi apa maknanya kalau semua orang bercerita.

Rasulullah SAW pernah mengingatkan melalui sabdanya yang bermaksud :
Wahai kaum wanita, aku lihat kamu ini lebih banyak di neraka". Seorang wanita lalu bangun bertanya, 'Apakah yang menyebabkan yang demikian? Adakah sebab kami ini kufur?' Rasulullah SAW menjawab, 'Tidak.. Bukan begitu. Tetapi ada dua tabiat kamu yang tidak elok yang boleh menjerumuskan kamu kedalam neraka:

1. Kamu banyak mengutuk atau menyumpah

2. Kamu kufurkan kebaikan suami.'

Ada kalanya, isteri merajuk tanpa sepatah kata. Suami yang tak tahu menahu, terus buat biasa. Muka isteri semakin kelat, hilang serinya. Menahan ego diri, ingin dipujuk dengan kata cinta, namun tidak berbicara dan bersemuka. Suami tertanya-tanya sendiri, akhirnya terasa hati. Salah siapa agaknya, bila masing-masing memendam rasa. Kasih mula bertukar marah. Marah marak menyala benci.


YANG LEBIH, YANG KURANG

“ Awak beruntung ye Ina, dapat suami yang memahami. Tak seperti saya. Hari-hari menjeruk rasa, " luah seorang teman yang baru beroleh cahaya mata.

" Suami saya juga ada kurangnya. Tapi kelebihannya lebih banyak untuk saya perkatakan. Saya pun isteri yang ada salah dan silap, " jawab saya supaya dia buka mata.

" Ada suami yang tak pandai urusan rumah tangga, namun dia bijak berjenaka, meriah suasana. Ada suami yang jarang menghadiahkan bunga, tapi selalu membelanja anak dan isteri dengan makanan istimewa. Dan ramai juga suami yang tidak reti memujuk, bermain kata. Tapi mudah bertoleransi bila diminta bantu sini dan sana . Ketepikan kekurangannya dan ambil kelebihan. Pasti awak juga akan rasa bertuah beroleh suami seperti dia." pujuk saya lagi. Moga-moga dia berubah hati. Kembali ' memandang tinggi ' kehadiran seorang suami.

" Sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula suami isteri, buang yang keruh, ambil yang jernih. Baru teguh peribadi."

Wahai teman bergelar isteri, mari kita muhasabah diri. Pohon keampunan dari Ilahi agar cinta Nya bersemi kembali. Banyakkan istighfar dan juga sedekah, kerana janji Allah setiap kebaikan menghapus kejahatan.

Susunkan jemari pintalah kemaafan dari lelaki bernama suami. Jangan bertangguh dan jangan lengah. Bimbang maaf tiada serinya lagi.

Pandang wajahnya, lihat matanya. Bisikkan di sanubari, " Terima kasih, suamiku. Engkau terbaik untuk diri ini. "

Mencari dan terus mencari cinta Ilahi. Jumpa lagi, Insya Allah.


"JOM Seiring Sejalan"


Friday, 4 December 2009

Dreams Of Parents

A simple man tells how his booking an air ticket for his father, his first flight, brought emotions and made him realize that how much we all take for granted when it comes to our parents.

My parents left for our native place on Thursday and we went to the airport to see them off. In fact, my father had never traveled by air before, so I just took this opportunity to make him experience the same.

In spite of being asked to book tickets by train, I got them tickets on Flight.

The moment I handed over the tickets to him, he was surprised to see that I had booked them by air.

The excitement was very apparent on his face, waiting for the time of travel. Just like a school boy, he was preparing himself on that day and we all went to the airport, right from using the trolley for his luggage, the baggage check-in and asking for window seat and waiting restlessly for the security check-in to happen.

He was thoroughly enjoying himself and I, too, was overcome with joy watching him experience all these things.

As they were about to go in for the security check-in, he walked up to me with tears in his eyes and thanked me. He became very emotional and it was not as if I had done something great but the fact that this meant a great deal to him.

When he said thanks, I told him there was no need to thank me.

But later, thinking about the entire incident, I looked back at my life.

As a child how many dreams our parents have made come true. Without understanding the financial situation, we ask for football, dresses, toys, outings, etc. Irrespective of their affordability, they have satisfied to all our needs. Did we ever think about the sacrifices they had to make to accommodate many of our wishes?

Did we ever say thanks for all that they have done for us?

Same way, today when it comes to our children, we always think that we should put them in a good school. Regardless of the amount of donation, we will ensure that we will have to give the child the best, theme parks, toys, etc. But we tend to forget that our parents have sacrificed a lot for our sake to see us happy, so it is our responsibility to ensure that their dreams are realized and what they failed to see when they were young, it is our responsibility to ensure that they experience all those and their life is complete.

Many times, when my parents had asked me some questions, I have actually answered back without patience. When my daughter asks me something, I have been very polite in answering. Now I realize how they would have felt at those moments.

Let us realize that old age is a second childhood and just as we take care of our children,the same attention and same care need to be given to our parents and elders.

Rather than my dad saying thank you to me, I would want to say sorry for making him wait so long for this small dream. I do realize how much he has sacrificed for my sake and I will do my best to give the best possible attention to all their wishes.

Just because they are old does not mean that they will have to give up everything and keep sacrificing for their grandchildren also. They have wishes, too.

Take care of ur parents.


pls pass on this mail to every child who loves parents and want to love them more......


"JOM Seiring Sejalan"


Memadamkan Api Fitnah

Fitnah bukan perkara biasa, bahkan perkara yang amat berbahaya. Dan bukan semua orang mampu menanganinya dengan baik serta bijak sehingga wajar kita serahkan kepada mereka yang berilmu dan berkelayakan. Kadang-kadang keadaan menjadi luar kawalan dan fitnah kian merebak di sekeliling kita.

Berikut ini beberapa langkah yang perlu dilakukan untuk meredakan api fitnah. Agar masalah tidak membesar tak terkawal serta berlarut tanpa penyelesaian yang pasti.

Diam
Biasanya pada saat tersebarnya api fitnah setiap orang ingin ikut bersuara. Banyak yang mengemukakan pendapat, berteori dan berkomentar. Akibatnya bukan api fitnah mereda malahan seringkali jadi bertambah besar.

Karena lidah itu ibarat kayu bagi api fitnah. Semakin banyak berbicara, semakin banyak kayu yang kita longgokkan, maka api fitnah akan semakin membesar. Kerana itulah bila timbul satu fitnah disarankan agar semua orang berdiam.

Tidak membicarakannya, tidak berteori dan tidak
berkomentar.
Jangan pula kita berprasangka, karena prasangka adalah sebohong-bohong pembicaraan walaupun itu benar.

Bergaul dan berinteraksi Seperti Biasa
Sewajarnya masyarakat teruskan berinteraksi seperti biasa seolah tidak terjadi apa-apa. Ini mungkin sukar tetapi harus kita lakukan agar api fitnah tidak semakin menjalar dan tersebar.

Tujuannya adalah agar ketertiban dan keamanan tetap terjaga dan terkawal. Juga agar masalah tidak jadi semakin besar serta tidak merebak luas.

Tanpa kawalan masalah akan jadi lebih runit dan melibatkan banyak pihak. Persoalan semakin kusut dan proses penyelesaiannya akan jadi semakin lambat.

Orang-orang yang Berakal Mendamaikan
Tugas yang paling sesuai diselesaikan oleh golongan berilmu serta beraqal. Untuk meredakan suasana dan menghuraikan masaalah.

Langkah pertama adalah mendamaikan pihak-pihak terbabit. Apabila semua pihak saling memaafkan, merungkai persoalan bukan lagi perkara sulit.

Tentu ini adalah jalan tengah untuk mengendurkan ketegangan. Kerana masalah yang bertimpa-timpa menambahkan keadaan dan suasana serabut.

Tidak Mengungkit Permasalahan
Apabila masalah ini telah selesai dan berlalu, maka janganlah diungkit kembali. Tak perlu di ulang bicara lagi. Biarlah fitnah itu terkubur seiring berlalunya waktu.

Mengungkit persoalan lama seringkali akan menimbulkan permasalahan baru. Karena hidup adalah rangkaian peristiwa. Mengorek masalah lama akan menimbulkan masaalah baru. Dan fitnah semakin bermaharaja lela.

Semoga kita sama-sama beroleh menfaat dan pengajaran.


"JOM Seiring Sejalan"


Thursday, 3 December 2009

Hilarious Story..

'Hello?'

'Hi, honey. This is Daddy. Is Mommy near the phone?'
'No Daddy. She's upstairs in the bedroom with Uncle Paul.'


***Brief Pause***


Daddy says, 'But honey, you haven't got an Uncle Paul.'
'Oh yes I do, and he's upstairs in the room with Mommy, right now.'



***Brief Pause.***


'Uh, okay then, this is what I want you to do. Put the phone down on the table, run upstairs and knock on the bedroom door and shout to Mommy that Daddy's car just pulled into the driveway.'


'Okay Daddy, just a minute.'
A few minutes later the little girl comes back to the phone.

'I did it Daddy'
And what happened honey?'

'Well, Mommy got all scared, jumped out of bed with no clothes on and ran around screaming. Then she tripped over the rug, hit her head on the dresser and now she isn't moving at all!'


'Oh my God!!! What about your Uncle Paul?'

'He jumped out of the bed with no clothes on, too. He was all scared and he jumped out of the back window and into the swimming pool. But I guess he didn't know that you took out the water last week to clean it. He hit the bottom of the pool and I think he's dead.'


***Long Pause***



***Longer Pause***




***Even Longer Pause***










Then Daddy says, 'Swimming pool ?? We don't have a swimming pool !! Ah, is this 486-5731 ??'

No, this is 486-5713.... .


'SORRY WRONG NUMBER !'



"JOM Seiring Sejalan"


 

Popular Posts