NAK BUAT BISNESS... JOM KLIK

SUKA BLOG INI?

ONE DROP PERFUMES

Followers

Tuesday, 1 December 2009

DAUN SINGKIR

Atas pemintaan Sueozana, pagi tadi sempat nor ambil foto2 pokok daun singkir yg nor tanam. Ada 2 pokok semuanya.... tanam nya senang jer, tangkainya dipotong... cucuk jer ke dalam tanah. Cepat tumbuhnya, tak payah baja2 segala... tapi nor punya pokok ni tukang kebun siap baja sekali...

Nor tak tahu apa org sini panggil... ada yg kata daun kadok... tapi ntah ler, daun kadok pun nor tak pernah tgk hehhehehe.... Daun singkir ni ... yg muda selalunya nor guna utk buat campuran dalam bubur pedas, yg dah tua ckit digunakan utk membakar ikan, ayam & sebagainya.

Apa2 pun layan... sapa2 yg tahu nama nya....tolong tinggalkan komen ye..

P/S - Sue... harap foto2nya clear ye....

Kekadang pokok singkir ni ada bunga nya... tengok foto ni... itu ler bunga2 halus yg selalu ada kalau terlalu subur...

Masa nor ambil ni, hujan dah reda sikit... daun2 pun masih basah lagi..



"JOM Seiring Sejalan"


4 comments:

  1. Kak Noor..
    kite lg la xtau daun ni..:)
    tp bagoskan ada gunanya..
    yang Dabei tu pon baru je tau n kenal ..kalo bahase perak sana DABEi tu beg duit org pompuan ..:P
    sbb opah hubby slalu ckp "ade sape sape nmpk dabei opah ke ?"(msti ckp lam slng perak..br sedap dengar..

    k kak..pnjg le pulak..

    ReplyDelete
  2. Salam Noor.
    Rasanya pokok kaduk ni menjalar dan daunnya lebih kurang daun sirih.

    ReplyDelete
  3. salam...kalu kat tempat akak , daun tu dipanggil BEBUAS, kalu daun kadok rupanya mcm daun sirih tp pokoknya rendah dan tak menjalar mcm pokok sireh..
    pucuk daun bebuas direbus n cicah je dgn sambal belacan ..SODAP

    ReplyDelete
  4. salam nor,
    saya pun tengah cari yang mane satu daun sinkir.. adeh!! nampak macam daun kaduk, tapi berpokok la pulak tu nampak nyer.. hummm..

    ReplyDelete

Terima Kasih di atas COMMENT anda, sila singgah lagi ye....

 

Popular Posts