NAK BUAT BISNESS... JOM KLIK

SUKA BLOG INI?

ONE DROP PERFUMES

Followers

Saturday, 5 December 2009

ENGKAU TERBAIK UNTUKKU

Received email from friend....

~Noorhodza~

" Aslina, sudah berapa tahun awak berkahwin, " tanya Sybil, guru Bahasa Inggeris berbangsa Cina.

"Emm..sudah masuk tahun ketujuh, kenapa ? " Saya menjawab dan berbalas tanya pula.
"Awak hati-hati. Biasanya, ramai pasangan yang berpisah pada usia keenam dan ketujuh perkahwinan mereka." Katanya sinis tanda mengusik.
"Alamak Sybil, cuba awak rasa mulut awak, "saran saya tiba-tiba. "Why?"Sybil tertanya-tanya.
"Kalau masin mulut awak tu, susahlah saya." Sybil menyambut dengan ketawa.

Gurauan ada kalanya tersirat kebenaran. Berapa ramai pasangan suami isteri hari ini yang bercerai di usia perkahwinan yang masih muda. Mereka menyatakan semuanya Takdir Tuhan, berpisah lantaran tiada lagi persefahaman. Ikatan suci yang bermula dengan kasih dan cinta, berakhir dengan sengketa dan buruk sangka.

SUATU PERJALANAN

"Tanggungjawab suami selain memberi nafkah dan mencari rezeki, jangan lupa bimbing anak dan isteri. Kalau suatu hari berlaku selisih faham, jangan cepat menuding jari. Duduk berbincang dan cari kata sepakat. Tiada bumi tak ditimpa hujan." Teringat pesan ayah di suatu petang.


"Ayah dulu bila arwah mak mula bising bersuara, ayah tak balas dengan kata-kata. Ayah keluar hidupkan motor, pergi ke Behrang cari mee goreng mamak. Bila sampai saja di rumah, ayah hulur pada arwah Mak, muka yang tadi masam terus tersenyum riang. Suami kena tahu kesukaan isteri, supaya mudah memujuk hati," ayah menambah berkongsi pengalaman selama 41 tahun bersama arwah Mak.

Persefahaman antara suami dan isteri bukan boleh dicapai sehari dua. Ia merupakan satu perjalanan sepanjang usia perkahwinan. Cabaran dan dugaan pastinya tidak sama, di awal, pertengahan dan di hujungnya. Justeru, sikap saling memberi dan menerima sangat perlu dipupuk dan dibaja. Memberi kelebihan diri untuk saling melengkapi. Menerima kekurangan untuk saling menginsafi, suami mahu pun isteri bukanlah manusia sempurna.


SILAP ISTERI

Kesilapan isteri bermula apabila melupakan kebaikan suami kerana benci dengan sikapnya yang tidak menyenangkan hati. Silap menjadi dosa andai keistimewaan suami orang yang sering dibicara. Keburukan suami dijaja, atas alasan minta nasihat rumahtangga. Tapi apa maknanya kalau semua orang bercerita.

Rasulullah SAW pernah mengingatkan melalui sabdanya yang bermaksud :
Wahai kaum wanita, aku lihat kamu ini lebih banyak di neraka". Seorang wanita lalu bangun bertanya, 'Apakah yang menyebabkan yang demikian? Adakah sebab kami ini kufur?' Rasulullah SAW menjawab, 'Tidak.. Bukan begitu. Tetapi ada dua tabiat kamu yang tidak elok yang boleh menjerumuskan kamu kedalam neraka:

1. Kamu banyak mengutuk atau menyumpah

2. Kamu kufurkan kebaikan suami.'

Ada kalanya, isteri merajuk tanpa sepatah kata. Suami yang tak tahu menahu, terus buat biasa. Muka isteri semakin kelat, hilang serinya. Menahan ego diri, ingin dipujuk dengan kata cinta, namun tidak berbicara dan bersemuka. Suami tertanya-tanya sendiri, akhirnya terasa hati. Salah siapa agaknya, bila masing-masing memendam rasa. Kasih mula bertukar marah. Marah marak menyala benci.


YANG LEBIH, YANG KURANG

“ Awak beruntung ye Ina, dapat suami yang memahami. Tak seperti saya. Hari-hari menjeruk rasa, " luah seorang teman yang baru beroleh cahaya mata.

" Suami saya juga ada kurangnya. Tapi kelebihannya lebih banyak untuk saya perkatakan. Saya pun isteri yang ada salah dan silap, " jawab saya supaya dia buka mata.

" Ada suami yang tak pandai urusan rumah tangga, namun dia bijak berjenaka, meriah suasana. Ada suami yang jarang menghadiahkan bunga, tapi selalu membelanja anak dan isteri dengan makanan istimewa. Dan ramai juga suami yang tidak reti memujuk, bermain kata. Tapi mudah bertoleransi bila diminta bantu sini dan sana . Ketepikan kekurangannya dan ambil kelebihan. Pasti awak juga akan rasa bertuah beroleh suami seperti dia." pujuk saya lagi. Moga-moga dia berubah hati. Kembali ' memandang tinggi ' kehadiran seorang suami.

" Sedangkan lidah lagi tergigit, apa pula suami isteri, buang yang keruh, ambil yang jernih. Baru teguh peribadi."

Wahai teman bergelar isteri, mari kita muhasabah diri. Pohon keampunan dari Ilahi agar cinta Nya bersemi kembali. Banyakkan istighfar dan juga sedekah, kerana janji Allah setiap kebaikan menghapus kejahatan.

Susunkan jemari pintalah kemaafan dari lelaki bernama suami. Jangan bertangguh dan jangan lengah. Bimbang maaf tiada serinya lagi.

Pandang wajahnya, lihat matanya. Bisikkan di sanubari, " Terima kasih, suamiku. Engkau terbaik untuk diri ini. "

Mencari dan terus mencari cinta Ilahi. Jumpa lagi, Insya Allah.


"JOM Seiring Sejalan"


6 comments:

  1. masalah rumah tangga..
    umpama badai yang melanggar kapal..
    kalau kapal tidak pecah, kapal membuktikan kekuatannya..
    nakhoda pula makin berpengalaman..
    untuk mengharung badai yang mendatang.

    ReplyDelete
  2. Salam..
    Selagi ada rasa hormat..bertolak ansur..selagi tahu peranan msg2...
    dan selagi ada kasih & sayangnya...
    InsyaAllah.....dan satu lagi sis..
    Selagi ada jodohnya...:)

    ReplyDelete
  3. camner nak komen ni noor, tapi N3 ni mmg bagus untuk pasangan suami isteri, supaya boleh diambil iktibar dari sini..

    sya mmg xnak percaya, tapi saya divorced semasa umur berkahwinan menjangkau tahun ketujuh.. eheeee!! xde siapa pun yang salah..

    ReplyDelete
  4. Ya betul semuanya.... jodoh pun ditentukan oleh allah swt gak kan..

    Mamamin.... nor faham, pernah mengalaminya, tiada siapa silap mungkin jodoh tak panjang kan.

    Cuma kekadang benar gak email ni... utk jadi panduan pada kita semua.

    ReplyDelete
  5. salam noor
    bukan nak jadi pakar komen pasal tajuk ni pun..cuma sekadar berkongsi pengalaman setelah 19 tahun mengharungi badai rumahtangga alhamdulillah semakin erat kasih dibina dan disemai setiap masa..kita lah punca semua yg terjadi & ALLAH yg menentukan.. kita mesti kuat iman didada..kita mesti kental kan hati..jgn mudah menyerah..kerana rumahtangga dibina bersama mesti ditempuh bersama..dugaan mendatang x kita masa,kita juga mesti sabar..jujur dan ikhlas dgn pasangan kita kerana jika ada semua itu insyallah akan kekal bahagia rumah tangga yg dibina kekal kehujung nyawa...berbincang juga amat perlu untuk settle kan problem yg dtg jgn diamkan saje..dulu dah penah buat mcm tu..tapi makan diri..kena open dan cerita pada pasangan kita kerana mmg suami x tau kalau kita diam membisu..nak ikut hati mmg la nak diam..konon suami akan tau.. tapi tidak sama sekali itu cara yg salah..suami x akan kisah perkara yg remeh bila dah lama berkahwin.. tapi bila kita cakap baru dia tau.. so apa lg zaman dah moden sms pun boleh..email ke..senang je..saya dah buat semua tu..so kami bahagia sampai saat ini.. aminnn...cuma jgn terlalu mengharap yg lebih dr suami.. terima seadanya..yg penting hati kita bahagia..
    wallahua'lam

    ReplyDelete
  6. Salam Nor,pada pendapat K.sue..
    Selagi wanita menginsafi diri bahawa Allah s.w.t telah meletakkan syurga baginya di BAWAH tapak kaki suami, insyaAllah kerukunan rumahtangga akan dapat dipelihara..melainkan sudah begitu KEHENDAKNYA.. Suami pula perlu memikul AMAHAH Allah utk menjaga dan menghormati wanita yg menjadi isterinya, temannya dan ibu kepada zuriatnya...Mdah2an kita saling mengingati.

    ReplyDelete

Terima Kasih di atas COMMENT anda, sila singgah lagi ye....

 

Popular Posts